„The power of unpopular” Erika Napoletano

Następną książką, na temat social media którą kupiłem sobie na Amazon jest „The power of unpopular. The guide to build your brand for the audience who will love You (and why no one else matters)”. Autorka, specyficzna, acz bardzo sympatyczna, Erika pokazuje jak nie skupiać się na tworzeniu brandu popularnego pośród grup, które nigdy nie polubią naszego produktu a skupić się na nauce identyfikowania publiczności do której chcemy dotrzeć.

cover_unpopular

Książka składa się z 9 rozdziałów, w której wytłumaczone jest, razem z przykładami, jak stworzyć markę popularną w interesującej nas grupie docelowej.

Rozdział 1: Rethinking Unpopular
Autorka rozpoczyna książkę od pokazania, że bycie popularnym wśród wszystkich nie powinno być naszym celem. Powinniśmy działać tak, że stworzymy biznes w którym znajdziemy niszę i tam będziemy działać do perfekcji. Co jest nam potrzebne do tego, by nasza firma była „niepopularna”:
– Tożsamość
– Dostępność
– Możliwość dzielenia się
– Policzalność
– Zyskowność

Rozdział 2: Zidentyfikuj swoją publiczność, swoich odbiorców
W rozdziale autorka informuje, że wielkość naszej publiki nie ma znaczenia. To co ma znaczenie to to, czy ona nas słucha. Nie skłonimy publiczności do słuchania jeżeli nie będziemy wiedzieli do kogo mówimy.
W rozmowach z klientami warto abyśmy:
– wyjaśnili powód, dlaczego działamy
– zrozumieli kto będzie miał korzyści i kto będzie chciał to, co oferujesz
– znaleźli te osoby, porozmawiali z nimi, abyśmy wykorzystali ich do budowania brandu/marki
– pamiętaj, że historia twojej marki jest ważna – zastanów się jak możesz użyć tego, czego się nauczyłeś aby powiedzieć swoim klientom historię, którą chcą usłyszeć.

Rozdział 3:  Tożsamość: Wybierz jedną
Autorka pokazuje jak dobrze stworzyć tożsamość firmy. Podaje 4 elementy o których warto pamiętać, zastanowić się nad ich przedstawieniem na rynku:
– KTO – ludzie robią interesy z osobami, więc jak możesz zrobić ze swojej marki osobę?
– Marki, tak jak ludzie, mają o sobie opinie i nie powinieneś się obawiać aby były one znane szerszej publiczności
– Emocjonalne aspekty tożsamości marki – jak zrozumieć co jest ważne dla twojej publiczności i stworzenie firmy, którą pokochają (słuchaj, zaoferuj pomoc, rozśmiesz, „kształć” przyszłych klientów)
– Praktyczne aspekty tożsamości marki – to wizualne wyobrażenie twojej marki. Jeżeli już wiesz, kim jesteś, jest łatwiej komunikować to bez użycia słów (avatar, grafika).

Rozdział 4: Approachability – putting out the welcome mat (Przystępność – wystawianie wycieraczki/zapraszanie)
Jak działać, żeby być przystępnym, dzięki czemu łatwiej będziemy komunikowali się ze swoimi klientami:
– Powitanie – pokaż, że rozumiesz swoich klientów, że chcesz z nimi rozmawiać i jesteś wdzięczny za feedback. Daj im zapewnienie, że mogą dzielić z Tobą wszystkie pozytywne i negatywne opinie o marce.
– Historia Twojej marki – pokaż ją tak, żeby klienci czuli się że są częścią czegoś, co tworzysz
– Respektowanie publiczności – pokaż, ze ważne jest dla Ciebie jej zdanie, przyznaj się do porażki jeżeli trzeba, przeproś
– Odpowiadanie publiczności. – ludzie mówią o firmie a my słuchamy – warto żeby mieć jakieś praktyki odpowiedzi na komentarze publiczności

Rozdział 5: Sharability (Zachęcanie do dzielenia się)
Aby nasza marka była popularna, rozwijała się, potrzebujemy publiczności, która będzie o nas mówić. Musimy zrekrutować armię adwokatów marki. Musimy dać im odczuć, że ich słuchamy, że ich opinie są dla nas ważne. Czemu ludzie będą się chcieli podzielić informacją o naszej firmie?
– altruizm (ludzie lubią pomagać)
– zaufanie (jestem widziany jako autorytet)
– Piękno rozmowy na off-topic. Nikt nie chce rozmawiać o naszym biznesie 24/7, chce być zabawiany, angażowany w różne sposoby.
– narzędzia do dzielenia się działaniami marki (Facebook, Twitter, blog, )

Rozdział 6: Scalability (Skalowalność, policzalność)
Każdy biznes kosztuje. Musimy działać tak, żeby koszty nie stworzyły takiej sytuacji, że musimy go zamknąć.
– Zatrudnij osoby, które znają markę, wierzą w nią, będzie dobrym głosem marki online
– Zachęć swój team do dzielenia się pomysłami, może któryś z nich zostanie wykorzystany, żeby firma osiągnęła przewagę konkurencyjną? Niech się nie wstydzą mówić.
– Dziękuj pracownikom za działania w pracy, w kwestii promocji marki

Rozdział 7: Profitability (Przynoszenie zysków)
Na koniec każdego dnia ważne jest, aby nasze działania przynosiły zysk, prawda? Jak wycenić działania podejmowane przez naszą firmę? Autorka pisze, żeby skupić się tutaj na próbie wycenienia swojego czasu; zastanowienia się czy wszystko dany zrobić sami czy z pomocą innych osób (i co za to im damy: pieniądze vs. nasza usługa za darmo), jaką cenę dać za swoje usługi i czy warto dawać jakieś zniżki

– Nasz czas: wyceń swój czas pracy, nie bój się wyceniać siebie wysoko. Najwyżej nie będziesz pracować dla klienta, który pewnie skorzysta tylko z podstawowych usług, które oferujesz i na koniec okaże się, że więcej spędziłeś czasu na tworzeniu oferty niż na samej współpracy.
– Stwórz reguły, którymi będziesz się kierował przy wyborze klienta do współpracy. Zadzwoń do niego, porozmawiaj 10-15 minut. W takiej rozmowie wiele może się wyjaśnić.
– W ciągu tygodnia pracy skup się na pracy. Jeżeli zauważysz, że masz jakieś telefony, spotkania, rozmowy które są bezproduktywne a zabierają Ci tylko czas, nie bój się powiedzieć „stop”.

Rozdział 8: No wreszcie! Nienawidzą mnie
Jeżeli nas nienawidzą to znaczy, że odnieśliśmy sukces;) Większy na pewno od konkurencji. Co zrobić, żeby to utrzymać?
– Słuchajmy osób, które mówią o Twojej marce. Możliwe, że będą oni mieli dobre pomysły, które warto będzie wdrożyć, żeby nasza firma działała jeszcze lepiej.
– Jeżeli coś pójdzie nie tak nie bój się powiedzieć, że „to moja wina”, przeprosić.

Rozdział 9: The backyard economy
Działając na rynku zyskujemy wielu klientów. Pamiętajmy żeby się o nich troszczyć. Budujmy społeczność, która zrzesza osoby związane z naszą marką. Rozmawiajmy z nimi, , słuchajmy czym się interesują, jakie mają pomysły, wykorzystujmy je w naszej działalności. Inwestujmy w naszą społeczność.

Podsumowanie
Książka jest warta przeczytania, Erica, używając zrozumiałego, potocznego, nie stroniącego od „fuck”, języka pokazuje jak działać w ten sposób, żebyśmy byli firmą, która będzie kochana przez grupę celową ustaloną przez nas. Nie warto tworzyć firmy, która będzie kochana przez wszystkich – nie da się! Ważne, żeby stworzyć firmę, która będzie miała grupę wyznawców i osób angażujących się w każde jej działania.

Kategoria: Facebook, książka, recenzja, socialmedia
  • asiarav

    Witam, orientujecie się może, czy ta książka została przetłumaczona na język polski? pozdrawiam

    • Łukasz Dębski

      Hej, niestety nie ma jej jeszcze w języku polskim.