„Skuteczne social media” Anna Miotk

Działania social media stały się pośród firm i marek bardzo popularne. Również w Polsce m.in. Facebook wykorzystywany jest przez firmy do promocji i sprzedaży produktów, choć nie wszystkie prowadzone są z określeniem strategii. W USA jednak widać już oznaki zmęczenia social media, działania w społecznościach zbliżają się do etapu zwanego „rów rozczarowania”.

okładka

W Polsce też ta faza powoli się zaczyna – np. firmy, które korzystają z usług Agencji nie chcą już dużej ilości danych a wymagają jakości. Nie wszyscy wiedzą, jak mierzyć działania social media. Dlatego ta książka dla tych wszystkich, którzy mają problemy z mierzeniem może być interesująca.

Książka „Skuteczne social media” składa się z 8 rozdziałów, których dokładne przestudiowanie na pewno pomoże nam w podjęciu określonych działań social media i osiągnięciu zamierzonych efektów.

1 Social media jako narzędzie komunikacji
– W tym rozdziale dowiadujemy się skąd się wzięły social media, jaki jest krajobraz najpopularniejszych rodzajów serwisów social media (blogi; serwisy do dzielenia się dokumentami; fora i grupy dyskusyjne; geolokalizacja; Lifestreaming; Mikroblogi; Serwisy opinii; Porównywarki cen; Portale; Serwisy DIY; Serwisy do wymiany dużych plików; Serwisy dziennikarstwa obywatelskiego; Serwisy informujące o wydarzeniach; Serwisy z plikami graficznymi; Serwisy z fotografiami; Serwisy z plikami video; Serwisy społecznościowe; Społecznościowy crowdsourcing; Społecznościowe serwisy informacyjne; Strony z zakładkami; Wiki; Zadaj pytania)
– Zapoznajemy się z cechami komunikacji w social media (przejrzystość, dialog, słuchanie, relacje, bycie sobą/bycie ludzkim, zaangażowanie, wirusowość, autentyczność)
– Czytamy o socjodemograficznym podziale użytkowników społęczności (twórcy, rozmówcy, krytycy, zbieracze, uczestnicy, widzowie, nieaktywni) lub podział zaproponowany przez Aimia, firmę zajmującą się programami lojalnościowymi: No shows, Newcomers, Onlookers, Cliquers, Mix-n-Minglers, Sparks (ten podział autorka zaczerpnęła z mojego bloga, dziękuję za odnośnik;))
– Zapoznajemy się z profilem demograficznym popularnych serwisów social media (za Gemius)

2 Organizacja w social media
– W tym rozdziale dowiadujemy się jak rozwój social media wpływa na marketing i PR (stare vs nowe zasady marketingu i PR), sprzedaż, obsługę klienta (Social Customer Relationships Management), badania i rozwój, budowanie wizerunku pracodawcy
– Przed podjęciem decyzji o obecności w social media warto też określić dojrzałość własnej organizacji i czy jest sens angażowania swoich zasobów w ten typ narzędzi
– Jeśli zdecydowaliśmy się na udział w social media to warto ustalić kto będzie za to odpowiedzialny, co ustalić w polityce social media, strategii social media.
– Jeśli nasza grupa docelowa jest w social media to warto tam wejść. Jeżeli jej nie ma, „nie musimy się tam pchać bo inni tam są”.

3 Bez planu nie ma pomiaru
– W tym rozdziale dowiadujemy się jak planować strategię social media (analiza wstępna, tworzenie strategii działań [cel biznesowy, cel strategiczny, cel komunikacyjny], zdefiniowanie grup docelowych, big idea, narzędzia social media, harmonogram działań, KPI)
– Jeśli strategia nasza ma mierzalne cele to można wybrać narzędzia social media i mierzyć działania. Pokazane są dalej przykładowe miary, jakie dają nam np blogi, serwisy społecznościowe, fora internetowe, serwisy ze zdjęciami, portale, mikroblogi (bardzo fajna i pomocna tabela z miarami)
– Pokazanych jest 6 kroków jak uzgodnić cele strategii
– A na koniec przytoczone są przykłady dobrze zmierzonych kampanii w social media (Fabryka Kolczyka, Tajemnicze Kody Orange).

4 Efekt komunikacji nie jest natychmiastowy?
– W tym rozdziale dowiadujemy się czegoś więcej o różnych modelach mierzenia efektów w social media (Lejek marketingowy; Model Dona Barthplmewa [EEIA]; model Kami Huyse, Model Jima Sterne’a, Model Johna Lovetta; Model Powella, Grovesa i Dimosa; Model Lecinskiego)
– Trzeba pamiętać także, że ostateczne efekty komunikacji prowadzonej przez social media nie następują NATYCHMIAST

5 W tym szaleństwie jest metoda
– W tym rozdziale dowiadujemy się o metodach badawczych. W badaniach social media stosuje się: analizę treści, analizę ilościowa danych, analizę sieciową, pomiary psychofizyczne , sondaż, fokus, wywiad indywidualny, obserwacja, studium przypadku, eksperyment.

6 Narzędzia
– W tym rozdziale dowiadujemy się o narzędziach, które pozwalają zrealizować badanie wybraną metodą. Wybierając narzędzie badawcze musimy kierować się tym, jakie cele stawiamy swoim działaniom i jakie narzędzia social media zamierzamy zastosować.
– Narzędzia: ankiety online, wyszukiwarki internetowe, wyszukiwarki social media, wyszukiwarki głębokiego internetu, wyszukiwarki zdjęć, wyszukiwarki osób, wyszukiwarki książek, wyszukiwarki poszczególnych serwisów social media, czytniki RSS i inne.
– To, jakie narzędzie wybrać powinno być wynikiem naszych własnych potrzeb związanych z badaniami social media a także z momentem w którym jesteśmy (czy dopiero planujemy działania social media, czy mamy już strategię social media czy potrzebujemy monitoringu realizacji działań)

7 Obszar niejasności
– Mierzenie efektów działań komunikacyjnych w social media jest dziedziną nową i nie doczekało się jeszcze specjalnych standardów branżowych.
– Próby standardów: wytyczne IAB, Wytyczne AMEC-u,
– Problemy z pomiarem: spam i szum, Integracja danych, Brak danych, Różnorodność danych w różnych serwisach social media,
– Podawane są mity pomiaru social media: istnieje miernik uniwersalny, liczba = jakość, Google = internet; Im więcej wskaźników tym lepszy pomiar
– Kwestie sporne: automatyczna analiza wydźwięku; Zwrot z inwestycji; Mierzenie wpływu; Wyliczanie wartości komunikacji w social media;

8 Nowe trendy w badaniach social media
– W tym rozdziale autorka zastanawia się nad tym, jakie zmiany nastąpią w mierzeniu skuteczności działań komunikacyjnych w social media w najbliższej przyszłości.

Podsumowanie
Social media są coraz bardziej popularne. Dlatego też obszar mierzenia skuteczności komunikacji w mediach społecznościowych rozwija się coraz bardziej. Dzięki książce zyskujemy m.in. wiedzę na temat metod mierzenia social media, narzędzi do ich mierzenia. Książka pisana jest w przystępny sposób, zawiera wiele case, wiele interesujących tabel, odnośników do książek, w których można doczytać więcej, kodów QR. Można ją przeczytać w 1-2 dni i naładować się wiedzą potrzebną do podjęcia skutecznych działań w social media. Polecam:)

Kategoria: newspoint, recenzja, social media