Organiczny zasięg postów na Facebooku spada – badania

Jak wynika z analizy ok 300 polskojęzycznych Stron marek na Facebooku, którą przeprowadził Sotrender zasięg organiczny ciągle spada. Na początku lutego wynosił on ok 10% a w II połowie marca już 8%.

wszystkie

Warto przyjrzeć się także konkretnym rodzajom postów:

– Posty z linkiem zanotowały niewielki spadek zasięgu – z ok 12% do ok 9%:

linki

– Posty ze zdjęciem odnotowały większy spadek – 30% mniejszy zasięg organiczny – z ok 7% do ok 5%

zdjecia

Z analizy Sotrendera wynika, że wpisy z samym tekstem i wpisy z video nie ucierpiały tak bardzo na zasięgu jak wpisy ze zdjęciem i linkiem. Warto więc skorzystać z tych dwóch rodzajów postów żeby zwiększyć zasięg organiczny.

Żeby nie opierać się tylko na badaniach Sotrendera, przytoczę niedawno przeprowadzone badania przez social@Ogilvy z których wynika, że od października 2013 roku do lutego 2014 zasięg spadł… o połowę! Stronom, które mają ponad 500k fanów zasięg spadł z 4% do 2%

Organic-Reach-Chart

Jeżeli chcemy aby zwiększyło się zaangażowanie pod publikowanymi przez nas treściami trzeba będzie uruchomić reklamę na Facebooku. Pytanie – czy Facebook sprawi, że za kilka miesięcy zasięg organiczny spadnie do 0 i każdy, kto będzie chciał, żeby jego wpisy były widoczne przez fanów będzie musiał zapłacić?

Promocja postów, promocja Strony na pewno wpłynie na to, że budżety reklamowe firm się zwiększą. No chyba, że zrezygnują z Facebooka… choć nie sądzę, że to się, przez najbliższe kilka lat, stanie 😉

Kategoria: badania, edge rank, Facebook
  • Karol Gajda

    Ciekawe jak wyglądałby wykres z ilością osób, które mówią o spadkach zasięgów na Facebooku 🙂
    Swoją drogą, czy któraś agencja przeprowadzała badania spadku zasięgów, z uwzględnieniem poszczególnych branży?

    • Łukasz Dębski

      Karol, ilości na pewno by były znaczne;)
      Badań z tego co wiem, nie robili, Sotrender robi to za nas bo ma dostęp do większej ilości Stron

      • Karol Gajda

        Problem w tym, że Sotrender publikuje raporty dotyczące tylko największych graczy. Natomiast ja chętnie zobaczyłbym badanie przeprowadzone na reprezentatywnej próbie MSP, z podziałem na branże. Wszyscy wieszczą, że małe firmy uciekną z Facebooka, bo spadają zasięgi, ale mało kto bazuje na konkretnych liczbach.