#IceBucketChallenge – o co chodzi z tym oblewaniem się zimną wodą?

Kto z Was widział na swojej tablicy znajomych lub celebrytów, gwiazdy sportu, kina, którzy dziękują za wywołanie do akcji, nominują kolejne osoby i na koniec wylewają na siebie ogromny kubeł zimnej wody?

To akcja uświadamiająca na temat stwardnienia zanikowego bocznego (ALS). Choroba ALS zwana jest także chorobą Lou Gehring’a – Lou był zdobywców wielu rekordów Major League w latach 20. i 30. XX w.  został uznany najlepszym pierwszobazowym wszech czasów przez Baseball Writers’ Association.

Gracze baseballa ciesząc się ze zwycięstwa mają w zwyczaju wylewanie na siebie kubłów zimnej wody i to właśnie stąd wszyscy zainteresowani popularyzacją akcji oblewają się wodą z kostkami lodu (brrrrrrrrr) 😉

Kto to robi?

Kogo ze sławnych osób widzieliście jak brali udział w akcji? Ja zwróciłem uwagę na filmiki, które zrobił Mark Zuckerberg, Bill Gates, LB James czy Justin Timberlake:

A co na to serwisy społecznościowe?

Wiele osób zastanawia się, zarzuca celebrytom, że nie przekazują pieniędzy na akcję tylko oblewają się akcją. Jednak jak można przeczytać w The Wall Street Journal przez ostatnie 30 dni było ponad ponad 118,000 tweetów wspominających o #icebucketchallenge (zaczynało się od ok 100 tweeetów 15 lipca i później eksplodowało do ponad 32,000 tweetów na dzień).

twittdata

Na Facebooku ponad 15 mln osób mówi w temacie ALS i opublikowano… 1,2 mln video w których oblewano się lodowatą wodą!

Jak potwierdziło ALS Association dzięki akcji zebrali oni 7,6 mln datków w ciągu 2 tygodni! Datki przychodziły od osób, które już wcześniej dawali datki i od 145,918 nowych osób.

A co na to Sentione?

Jak akcja jest odbierana w polskim internecie? Wprowadziłem frazę „Ice bucket challenge” do Sentione i oto co wyszło:

Patrząc na poniższy wykres dynamiki wypowiedzi widać, że w Polsce „moda” na pisanie o ice bucket challenge zaczęła się  w II połowie sierpnia, od 13 sierpnia. W weekend i na początku tygodnia było po 1-2 tys wzmianek na temat oblewania się zimną wodą w szczytnym celu:

dynamika_wypowiedzi

Ogólnie opublikowano prawie 3,6 tys wpisów na temat ice bucket challenge, większość z nich była neutralna, sentyment pozytywny przeważał nad negatywnym. Najwięcej pisano na mikroblogach (Twitter) oraz Facebooku czy na portalach internetowych (informacja o akcji, o źródle pochodzenia)

podsumowanie_tematu

Najczęściej w dyskusjach wspominano same słowa ice bucket challenge ale można było zauważyć mocną aktywność fanów Justina Biebera (podobno jeszcze nikt go nie wyzwał do „walki” :p) oraz fanów boysbandu D1. Fani, szczególnie Biebera, podpytują co to jest ice bucket challenge. Inni, bardziej świadomi użytkownicy odpowiadają zgodnie z prawdą (akcja ALS)

najczęściej_słowa

Poniżej mamy potwierdzenie, że o ice bucket challenge użytkownicy piszą najczęściej na Twitterze oraz Facebooku. Pojawiają się też wpisy na wykopie (odnoszą się do wpisów, w których użytkownicy dają linki do filmików celebrytów)

najpop_domeny

Jak można się było spodziewać sentyment wypowiedzi jest w dużej części pozytywny:

sentyment_wypowiedzi

Najczęściej występujące słowa wskazują na to, że internauci piszą o nominacjach, wyzwaniach, oblewaniu się zimną wodą, Justinie Bieberze (znowu widać nadaktywność fanów JB na Twitterze):

pozytywne

O akcji więcej piszą kobiety (70%) vs 30% mężczyzn.

płeć
Podsumowanie
Jak widać na początkowym wykresie dynamiki wypowiedzi temat ice bucket challenge w Polsce dopiero się rozwija; na swojej tablicy coraz częściej widzę znajomych oblewających się zimną wodą i wyzywających do akcji swoich znajomych. Fajne jest to, że jeżeli ktoś nie sprosta zadaniu ma przekazać 50-100 zł lub więcej na wskazaną fundację.

W USA, gdzie działa fundacja widać już mierzalne efekty akcji oblewania się zimną wodą (zebrano ponad 7,6 mln $ na cele fundacji ASL) a do tego powstały bardzo fajne filmiki pokazujące ludzi z pierwszych stron witryn internetowych oblewających się zimną wodą.

Czekam na informację od ASL mówiącą skąd płynęły dotacje na organizację.

Czy ktoś z Was wylewał na siebie lodowatą wodę i wyzywał na pojedynek znajomych? A może przesyłaliście na cel fundacji pieniądze?

Kategoria: badania, Facebook, sentione